Diensten

De Boekhouderij

Boekhouden, fiscaliteit en advies

Wij zijn er voor u


Vanuit het adagium "elk groot bedrijf is ooit klein begonnen" bieden wij onze diensten aan aan een brede waaier van klanten. Wij willen niet enkel grote vennootschappen als klant, maar streven naar een gezonde mix van verschillende types ondernemers. Ook zelfstandigen/eenmanszaken in hoofd- of bijberoep zijn bij ons meer dan welkom om zich door ons te laten ondersteunen.

Voor onze klanten bieden wij uiteraard een dienstverlening die verschilt van klant tot klant. Voor klanten die volledig mee zijn met de digitalisering bieden wij een platform waarlangs zij hun facturen aan ons kunnen bezorgen, andere klanten kunnen hun documenten nog altijd op papier bezorgen.

Hieronder vindt u een overzicht van de diensten en verschillende mogelijkheden die wij aanbieden.


Onze diensten

Starten

Vele mensen dromen van een eigen zaak. Volledig op eigen benen staan en zelf de agenda van de dag bepalen of gewoon in bijberoep een hobby voor een stuk commercialiseren. Wat de insteek om een zaak te starten ook is, het brengt altijd vele vragen met zich mee:

     - Waar moet ik zijn om een ondernemingsnummer aan te vragen

     - Wat met de BTW of mijn belastingaangifte

     - Kies ik best voor een eenmanszaak, bijberoep of een vennootschap

Door onze jarenlange ervaring hebben wij de meeste vragen al meerdere keren gehoord en beantwoord. Op die manier kunnen wij zorgen voor gemoedsrust bij onze klanten. Meer zelfs, indien gewenst nemen wij de hele papiermolen om zelfstandige te worden uit uw handen. Op die manier zijn wij uw enige aanspreekpunt om alles te regelen en hoeft u zich zelf geen zorgen te maken over waar u allemaal moet zijn om alles te regelen. 

Voor de opstart van een vennootschap moet u uiteraard wel nog passeren bij een notaris, maar ook daar verzorgen wij indien gewenst de volledige communicatie en gaan wij zelfs mee voor bijstand bij de oprichting.

Boekhouding

Een boekhouding voeren is wettelijk verplicht en er komt heel wat bij kijken. Afhankelijk van of u een eenmanszaak of een vennootschap bent komen er nog extra verplichtingen bij op het vlak hoe de boekhouding gevoerd moet worden. Wij voeren uw boekhouding volgens de regels van de kunst en zorgen er voor dat deze op punt staat. 

Voor het aanleveren van uw documenten kan u ervoor kiezen om dit op papier of digitaal te doen. Op dit moment zijn we bezig om een nieuw platform op te zetten, zodat de klanten die hun documenten digitaal aanleveren sneller inzicht hebben in hun boekhouding en deze ook eenvoudig thuis op hun pc of smartphone kunnen raadplegen.

Hierdoor kan je bij ons op elk moment een realistisch zicht krijgen op uw boekhouding en moet je niet telkens drie maanden wachten op het moment dat de btw aangifte moet gebeuren. Op die manier kan u als onderneming sneller inspelen op veranderingen en betere beslissingen nemen voor uw zaak.

Fiscaliteit

Fiscaliteit kent vele facetten, waar u als ondernemer allemaal rekening mee moet houden. De BTW op uw facturen moet correct aangerekend worden, waarbij u rekening moet houden met de verschillende btw percentages, het type klant (particulier of btw-plichtige), een aankoop die naar het buitenland gaat of die in Belgiƫ blijft, ...

Heeft u een onderneming dan is er ook steeds een impact op uw aangifte in de personenbelasting, omdat de inkomsten uit uw zaak uiteraard ook belast worden. Als u werkt met een vennootschap, zal uw vennootschap ook een belastingaagifte moeten doen. Er zal dan ook gekeken moeten worden hoe de belastingdruk tussen uw vennootschap en u prive best aangepakt wordt.

Ook personen zonder onderneming weten niet altijd wat te doen moet hun belastingaangifte. Dit is niet verwonderlijk, er zijn immers meer dan 800! codes in de aangifte en dat wil wel eens tot verwarring leiden. Ook particulieren die voor hun aangifte in de personenbelasting hulp nodig hebben zijn dus welkom bij ons. 


Advies

Elke ondernemer heeft advies nodig op de sleutelmomenten van het bestaan van zijn zaak. Het begint bij de keuze bij de oprichting, maar stopt daar niet. Wat moet er gebeuren bij groei van de onderneming, of minder aangenaam, wanneer het niet meer zo goed gaat met de zaken. Hoe wordt het einde van de onderneming geregeld, stoppen of een overnemer zoeken en aan welke waarde.

Door ervaring kunnen wij advies bieden bij sleutelmomenten in het leven van uw onderneming. Dit alles uiteraard binnen de wettelijke grenzen.

BVBA De Boekhouderij                 Kapelstraat 31, 2380 Ravels-Eel                 014/65.50.02                 kantoor@deboekhouderij.be